Kiemelt cikkek : Technikai ismertető: Beállítások és aerodinamikai újítások a Belga Nagydíjra |
Technikai ismertető: Beállítások és aerodinamikai újítások a Belga Nagydíjra
2005.09.24. 20:01
A Forma 1 mezőnye legutóbb a legendás Spa-Francorchamps versenypályán mérhette össze erejét. A csapatoknak azonban nemcsak a pálya vonalvezetésére és a híres kanyarkombinációkra kellett felkészülniük, hanem az időjárás szeszélyeire is.
Száraz és vizes pályára való abroncsok
Az elmúlt hétvégén megrendezett belga futamon a gumik kulcsfontosságú szerepet játszottak. A száraz aszfaltra való gumik négy hosszanti rovátkát tartalmaznak, amelyek 2.5 mm mélyek és 14mm szélesek a gumi felületénél, és a rovátka alján pedig ez az érték 10 mm. A nagyobb esőzések esetén használatba vett vizes abroncsok a felületén lévő rovátkák mennyisége miatt hozzávetőlegesen 50%-al kevesebb tapadófelületet biztosít. Ezek az abroncsok 300 km/h-ás sebességnél másodpercenként 35 liter vizet tudnak kiszorítani.
Az autó hasmagasságának szerepe
A csapatok nehéz helyzet elé voltak állítva Spában, hogy száraz, vagy esős időjárás fogadja-e majd őket a verseny napján. Mint ismeretes, a belgiumi versenypályán már számtalanszor megtréfálta a csapatokat a változatos időjárás, és ez most sem volt másként. Az autó megfelelő hasmagasságának beállítása rendkívül fontos az elérhető maximális sebesség, és a minél nagyobb szívóhatás elérése érdekében. Vizes, illetve esős körülmények esetén viszont az autót nem szabad olyan alacsonyra állítani, mint száraz időjárás esetén, mert akkor sokkal könnyebben megúszhat az esetleges vízátfolyásokon. Éppen ezért vizes aszfalton való versenyzésnél hozzávetőlegesen 1.5 cm-rel magasabbra állítják a Forma-1-es versenyautók hasmagasságát.
BAR 007
Első légterelő szárny
A BAR-Honda alakulat mérnökei egy teljesen új kivitelű első légterelő szárnnyal látták el versenyautóikat a spái futamra. A Honda erőforrással hajtott autókon a Renault R25-ös versenygépeken korábban már látott kiegészítő szárnyacskák jelentek meg. A fejlesztés következtében tehát az első légterelő szárny vízszintes eleme felett, annak két végén helyezték el a kiegészítő elemeket. Ehhez hasonló újítást láthattunk már a Jordan istálló autóin is a monzai verseny hétvégéjén. A csapat szakembereinek az volt a célja ezzel a fejlesztéssel, hogy megnöveljék a versenyautó orr részére ható leszorító erő nagyságát.
Renault R25
Első légterelő szárny
A francia csapat a BAR alakulattal ellentétben a belgiumi pályára már nem alkalmazta az első légterelők két végén lévő vízszintes szárnyelemeket. A Renault mérnökei úgy igyekeztek megnövelni a leszorító erő nagyságát, hogy más profillal rendelkező szárnyat állítottak össze. A vízszintes szárnyelem magasabbra ívelt az előző versenyeken alkalmazott változataihoz képest, és a szárny véglezáró elemei is más kialakítást kaptak.
Jordan EJ15B
Szárnyak az alvázon
Az autó első kerekei mögött, az alvázon két-két függőleges elhelyezésű szárnyacska kapott helyet a Jordan alakulat vadonat új fejlesztésű EJ15B névre keresztelt versenyautóján. Ettől a fejlesztéstől azt várták a csapat szakemberei, hogy javuljon a Jordan autó aerodinamikai hatásfoka, amely többek között jobbá teszi a versenyautó vezethetőségét is.
Williams FW27
Első légterelő szárny
A Williams autókon több módosítást is elvégeztek a Belga Nagydíjra. Ezek közül a legnagyobb ráncfelvarráson az FW27-es konstrukció első légterelő szárnya esett át. A szárny magasabbra ível, amihez nagyobb felületű véglezáró lemez is társul. Ennek a véglezáró elemnek a profilja is átalakításon esett át, hogy a leváló légáramlatokat minél hatékonyabban használják fel. A szárny két vízszintes elemét is egy kissé jobban eltolták egymáshoz képest, mint ahogyan az előző futamokon használt változatok esetében volt.
|