Kiemelt cikkek : Technikai ismertető: Beállítások és aerodinamikai újítások a Török Nagydíjra |
Technikai ismertető: Beállítások és aerodinamikai újítások a Török Nagydíjra
2005.08.24. 09:36
A várakozásokat követően az elmúlt hétvégén megrendezték a Forma 1 első törökországi futamát Isztambulban. Az ismeretlen pályára igyekeztek a csapatok minél hatékonyabban felkészíteni a versenyautókat.
McLaren MP4-20
Kiegészítő szárnyacskák
A McLaren csapat szakemberei nem túlzottan szembetűnő, ám annál inkább jelentős változtatásokat eszközöltek az első Török Nagydíjon bevetett ezüstnyilakon. A módosítások leginkább a hűtő előtti légbeömlő nyílásnál, az alváz előre nyúló részénél, valamint az oldalsó kocsiszekrény alacsonyabb részénél fedezhető fel. Kis méretű, lekerekített kivitelben elkészített szárnyelemek kerültek fel a McLaren autókra, valamint az alsó lemeznél egy háromszög alakban elkészített aerodinamikai elem is segítette a pilóták hétvégi munkáját. Mindezen változtatásokkal az volt a mérnökök célja, hogy a levegőáramlás hatékonyságát minél jobban megnöveljék, vagyis nagyobb leszorító erőt tudjanak elérni az autó ezen részénél.
Williams FW27
Rejtett motorhűtés
Az új dolgok nem mindig vannak szem előtt a Forma 1-ben. Ilyen módosítást végeztek el a Williams szakemberei is, amikor a Renault versenyautóin már-már megszokott rácsszerű szellőzőnyílást alakítottak ki a motorburkolaton, de annak belső felületén olyan légterelő járatot készítettek, amelynek segítségével a motortérben keletkezett nagy hőmérsékletű levegőt igen hatékony módon ki tudják vezetni a szabadba. Az ilyen módon kiáramló meleg levegő pedig a hátsó kerekek előtti szabad térbe távozik. Ehhez hasonló rendszert használt például a Jordan versenyistálló is az elmúlt szezonban. Ezt a fejlesztést úgy sikerült véghezvinni, hogy segíteni tudtak a motor hűtésének a hatásfokán, de közben nem nagyon avatkoztak be túlzott mértékben az autó aerodinamikai egyensúlyába.
Első légterelő szárny
A légterelő szárny vízszintes elemei közül a hátsó összetevőt, amelyet az eddigi futamok alkalmával egyetlen egy darabból alakítottak ki, most két részből állították össze. Mindezek mellett a szárny függőleges lezáró lapjain is elvégeztek néhány módosítást, amelynek eredményeképpen egy kísértetiesen mclarenes aerodinamikai elem került ki a Williams gyárából. A mérnökök ezekkel a fejlesztésekkel a versenyautó elülső részének stabilitásán kívántak javítani.
Ferrari F2005
Új kialakítású „kémény”
A magyarországi futamra jellemző meleg időjárási körülmények után, a Ferrari már felkészülten jelent meg a törökországi versenypályán. Az oldalsó kocsiszekrény felső részén található kéményszerű elem most nem a motortérben keletkezett meleg levegő kiáramoltatására szolgált, hanem egy teljesen új feladattal ruházták fel. A lezárt elem végén egy újabb kiegészítő szárnyacskát helyeztek el, amelynek segítségével az autóról leváló légáramlatot vezették el hatékonyabb módon az autó hátulsó részénél. Ez azonban most egy kissé merészebb kialakításban volt látható a Ferrari autókon, vagyis sokkal nagyobb ívben tör a versenyautó hátsó kerékfelfüggesztésének irányába, mint korábban.
Renault R25
Továbbfejlesztett első légterelő szárny
A francia csapatnál is felismerték annak a jelentőségét, hogy kis aerodinamikai változtatásokkal igen jelentős eredményeket lehet elérni. Ennek megfelelően az első légterelő szárny felett, annak két végén elhelyezett kiegészítő szárnyacskák feljebb lettek emelve, és a függőleges lezáró lapok alsó éle meredekebb szögben lett kialakítva. Ezen változtatások elvégzése eredményeképpen a versenyautó elülső részének stabilitása nagyobb lett, amely leginkább a fékezések alkalmával fejtette ki pozitív hatását.
|