A tankols tudomnya
2005.09.24. 19:59
A Formula-1-es versenyautk j teljestmnyhez elengedhetetlen a megfelel sszettel s minsg zemanyag. ppen ezrt igyekeznek a lehet legjobb benzint elkszteni a csapatoknak, hogy minl nagyobb elnyhz tudjk ket juttatni a versenyplykon.
A Formula-1-es versenyautk j teljestmnyhez elengedhetetlen a megfelel sszettel s minsg zemanyag. Azoknl a vllalatoknl, ahol a szguld cirkusz szmra igyekeznek a lehet legjobb benzint elkszteni, folyamatos fejlesztsekkel prbljk minl nagyobb elnyhz juttatni csapataikat a versenyplykon.
A Formula-1 kapcsn mr szmtalanszor elhangzott, s ppen ezrt egy kicsit elcspeltnek is tnhet az a monds, hogy minden msodperc szmt. Ennek azonban valban risi jelentsge van, amelyre a versenyautk tankolsnl is odafigyelnek a csapatok. Az alkalmazott technolgiknak ksznheten egy boxkills alkalmval msodpercenknt 12 liter zemanyaggal tltik fel az F1-es versenygpek zemanyagtartlyt. A tank a versenyz mgtt helyezkedik el, amely egy specilis kevlr burkolattal van elltva annak rdekben, hogy az esetleges balesetek sorn ne srljn meg. Csakis az EU szabvnyoknak megfelel benzint lehet alapul hasznlni a Formula-1-ben.
Ez azonban nem volt mindig gy. Ha pldul a sport kialakulsnak kezdeti szakaszt nzzk, abban az idben az autkba sznt zemanyagokkal kapcsolatban teljesen ms elvrsok s szoksok voltak. Kezdetben meglehetsen agresszv keverkeket hasznltak, amelynl a benzint, metanolt, acetont s mg nitrobenzolt is bevetettek. Ez azonban nem igazn tett jt hosszabb tvon a motoroknak, amelyek gyakran az edzsek, vagy ppen a versenyek utn vgleg felmondtk a szolglatot. Ksbb mr kerozint kezdtek hasznlni a csapatok, egszen az 1960-as vek vgig. Ezek utn pedig az FIA (Fdration Internationale de l`Automobile = Nemzetkzi Autmobil Szvetsg, a szerk.) szervezete mr jval szigorbban vette az zemanyagokkal kapcsolatos elrsokat, s pontosan meghatrozta az ezzel kapcsolatos helyes eljrsokat.
A Williams csapat menedzsere, Dickie Stanford gy emlkszik vissza a rgi szp idkre: „A benzin hasznlata mindazok szmra veszlyes volt, akik kapcsolatba kerltek vele a munkjuk folyamn. Minden egyes nagydj eltt pontosan felmrtk a szba jhet krhzak helyt, ahol az esetleges gsi srlseket el tudjk ltni.”
A kolaj vllalatok hozzvetlegesen tbb mint 300 klnbz keverket lltottak el minden egyes szezonban egszen az 1990-es vek elejig. 1993-ban az FIA nagyon pontosan specifiklta a Formula-1-ben hasznlhat zemanyaggal kapcsolatos rszleteket, amelyeknek meg kell felelnie az EU ltal megkvetelt biztonsgi- s egszsggyi elrsoknak. A fejlesztsekhez hozzvetlegesen 200.000 litert hasznltak fel minden egyes szezonban a tesztek s a versenyek alkalmval, amely egyarnt azt tkrzi, hogy igen magas technikai sznvonalat kpviseltek mr akkoriban is a szguld cirkusz vilgban. A msodpercekrt folytatott eredmnyes kzdelem rdekben mindig a lehet legjobb keverk ellltsa volt a cl, s ez napjainkban sincs msknt. A kutatsok megknnytshez a mrnkk szmtgpes szimulcik segtsgvel kpesek a kiksrletezett zemanyagot virtulis mdon elgetni anlkl, hogy az valjban felhasznlsra kerlne. Ezltal tulajdonkppen virtulis motorok segtsgvel s a computeres technolgia felhasznlsval le tudjk tesztelni, hogy milyen paramterekkel rendelkezik a mg el nem kszlt zemanyag.
Legtbb esetben a vgleges verzit igen gyorsan megtalljk a szakemberek. Az zemanyagok felhasznlsval kapcsolatos kvetelmnyek kztt szerepel tbbek kztt az is, hogy ne csak a lehet legnagyobb teljestmny elrsre serkentse a versenyautt, hanem a lehet legknnyebb is legyen. Egy Formula-1-es versenyaut esetben ugyanis rendkvl fontos, hogy minl kisebb sllyal rendelkezzen, de mindezek mellett az zemanyag-felhasznls gazdasgossgt sem hagyjk figyelmen kvl a mrnkk. A boxkillsok sorn, amikor feltltik a versenyautkat ezzel a folykony nedvel, a csapatok igyekeznek ezt minl rvidebb id alatt megtenni. Ehhez viszont elengedhetetlen a megfelel, s igen precz elrsoknak eleget tev tltberendezs hasznlata.
Az zemanyag-fogyaszts mrtkt minden egyes csapatnl nagy titok vezi, hiszen ez igen fontos sszetev a versenystratgia kidolgozsnl. Szakrtk becslsei szerint egy Formula-1-es versenyaut 100 km-en hozzvetlegesen 70 liter zemanyagot get el. Az F1-es versenygpek esetben ppgy, mint a szemlyautknl a benzinfogyaszts mrtke nagyban fgg a pilta vezetsi stlustl. A legtbb zemanyagot akkor getik el, amikor gyorstst hajtanak vgre az autkkal. Azt szoktk ilyen esetekben mondani, hogy kevesebb fkezshez konzekvens mdon kevesebb, illetve kisebb mrtk gyorsts trsul. Ebben az esetben lehet ugyanis a lehet legtbb zemanyagot megsprolni. „Amikor gyorstunk az autval, a szelepek kinyitnak, s 2000-es fordulatszm krl pedig nagyobb sebessgi fokozatba kapcsolunk.” – nyilatkozta Dr. Hartmuth Wolff, az Allianz Technolgiai Kzpontjnak kpviselje. „Ha pedig hosszabb ideig egy helyben llunk az autnkkal, akkor rdemes lelltani a motort.” – tette hozz a szakember.
A hagyomnyos rtelemben vett zemanyagok sszettelt szigor elrsok rgztik. Ez a Formula-1-ben is hasonl mdon trtnik, hiszen csakis az FIA ltal jvhagyott zemanyagot lehet hasznlni. Minden csapatnak az adott szezon eltt le kell adni egy meghatrozott mennyisg mintt az FIA testletnek. Mindezek mellett a testlet szakemberei minden nagydj alkalmval vletlenszeren mintt vesznek az autk zemanyagtartlybl, s a plya mellett fellltott specilis laboratriumban megvizsgljk azokat. Abban az esetben, ha nem talljk megfelelnek az adott mintt, a stewardok meghozzk tletket. Legrosszabb esetben a turpissgon rajta kapott csapatot mg ki is zrhatjk a versenybl.
|