Kiemelt cikkek : Technikai ismertet: Belltsok s aerodinamikai jtsok a Trk Nagydjra |
Technikai ismertet: Belltsok s aerodinamikai jtsok a Trk Nagydjra
2005.08.24. 09:36
A vrakozsokat kveten az elmlt htvgn megrendeztk a Forma 1 els trkorszgi futamt Isztambulban. Az ismeretlen plyra igyekeztek a csapatok minl hatkonyabban felkszteni a versenyautkat.
McLaren MP4-20
Kiegszt szrnyacskk
A McLaren csapat szakemberei nem tlzottan szembetn, m annl inkbb jelents vltoztatsokat eszkzltek az els Trk Nagydjon bevetett ezstnyilakon. A mdostsok leginkbb a ht eltti lgbeml nylsnl, az alvz elre nyl rsznl, valamint az oldals kocsiszekrny alacsonyabb rsznl fedezhet fel. Kis mret, lekerektett kivitelben elksztett szrnyelemek kerltek fel a McLaren autkra, valamint az als lemeznl egy hromszg alakban elksztett aerodinamikai elem is segtette a piltk htvgi munkjt. Mindezen vltoztatsokkal az volt a mrnkk clja, hogy a levegramls hatkonysgt minl jobban megnveljk, vagyis nagyobb leszort ert tudjanak elrni az aut ezen rsznl.
Williams FW27
Rejtett motorhts
Az j dolgok nem mindig vannak szem eltt a Forma 1-ben. Ilyen mdostst vgeztek el a Williams szakemberei is, amikor a Renault versenyautin mr-mr megszokott rcsszer szellznylst alaktottak ki a motorburkolaton, de annak bels felletn olyan lgterel jratot ksztettek, amelynek segtsgvel a motortrben keletkezett nagy hmrsklet levegt igen hatkony mdon ki tudjk vezetni a szabadba. Az ilyen mdon kiraml meleg leveg pedig a hts kerekek eltti szabad trbe tvozik. Ehhez hasonl rendszert hasznlt pldul a Jordan versenyistll is az elmlt szezonban. Ezt a fejlesztst gy sikerlt vghezvinni, hogy segteni tudtak a motor htsnek a hatsfokn, de kzben nem nagyon avatkoztak be tlzott mrtkben az aut aerodinamikai egyenslyba.
Els lgterel szrny
A lgterel szrny vzszintes elemei kzl a hts sszetevt, amelyet az eddigi futamok alkalmval egyetlen egy darabbl alaktottak ki, most kt rszbl lltottk ssze. Mindezek mellett a szrny fggleges lezr lapjain is elvgeztek nhny mdostst, amelynek eredmnyekppen egy ksrtetiesen mclarenes aerodinamikai elem kerlt ki a Williams gyrbl. A mrnkk ezekkel a fejlesztsekkel a versenyaut ells rsznek stabilitsn kvntak javtani.
Ferrari F2005
j kialakts „kmny”
A magyarorszgi futamra jellemz meleg idjrsi krlmnyek utn, a Ferrari mr felkszlten jelent meg a trkorszgi versenyplyn. Az oldals kocsiszekrny fels rszn tallhat kmnyszer elem most nem a motortrben keletkezett meleg leveg kiramoltatsra szolglt, hanem egy teljesen j feladattal ruhztk fel. A lezrt elem vgn egy jabb kiegszt szrnyacskt helyeztek el, amelynek segtsgvel az autrl levl lgramlatot vezettk el hatkonyabb mdon az aut htuls rsznl. Ez azonban most egy kiss merszebb kialaktsban volt lthat a Ferrari autkon, vagyis sokkal nagyobb vben tr a versenyaut hts kerkfelfggesztsnek irnyba, mint korbban.
Renault R25
Tovbbfejlesztett els lgterel szrny
A francia csapatnl is felismertk annak a jelentsgt, hogy kis aerodinamikai vltoztatsokkal igen jelents eredmnyeket lehet elrni. Ennek megfelelen az els lgterel szrny felett, annak kt vgn elhelyezett kiegszt szrnyacskk feljebb lettek emelve, s a fggleges lezr lapok als le meredekebb szgben lett kialaktva. Ezen vltoztatsok elvgzse eredmnyekppen a versenyaut ells rsznek stabilitsa nagyobb lett, amely leginkbb a fkezsek alkalmval fejtette ki pozitv hatst.
|